„Je mi skoro osmnáct, nevyznám se v daních, v nájemních smlouvách a v pojištění. Ale umím udělat rozbor básně. Ve čtyřech jazycích.“ Tento příspěvek v roce 2015 na svém Twitteru sdílela jedna z tehdejších německých maturantek. Po třech letech se situace v Německu moc nezměnila. I nyní se mnozí maturanti diví, jak nedostatečně je současný vzdělávací systém připravil na skutečný život.
podepisování smlouvy
O tomto tématu se již dříve diskutovalo a nadále diskutuje. Kritici hovoří jasně. Ve škole se děti převážně biflují, praktičnost výuky selhává. Měl by podle nich existovat takový předmět, který by na realitu všedního života žáky připravil. Učilo by se v něm o životě a jeho nástrahách.
Jedna ze škol v Berlíně se takovýmto přístupem už inspirovala. Zavedla ve svých osnovách předmět, který připravuje na navazující vysokoškolské studium nebo zaměstnání. O profesních záležitostech se tam nemluví pouze obecně. Studenti si vyzkoušejí, jaké je to absolvovat přijímací pohovor, vyplňují všemožné formuláře a navštěvují odborné veletrhy.
Nedostatečná je ovšem i ekonomická gramotnost. Člověk by měl vědět, jaké daně musí odvádět nebo se například vyznat ve své výplatní pásce. Měl by mít přehled o svých povinnostech, ale i právech. Měl by se vyvarovat pochybným půjčkám a neměl by zapomenout uzavírat důležité pojistné smlouvy. To jsou totiž přesně ty věci, kterým bude v budoucím životě čelit den co den.
studentka s pastelkami
Protože jsou otázky finanční gramotnosti opravdu palčivé, zařadily se do osnov českých základních a středních škol již v roce 2013 předměty, které finanční osvětu provádějí. Odborníci dokonce doporučují, že by se s finančním vzděláváním mělo začít ještě dříve. I proto vzniknul projekt Moje první peníze vytvořený neziskovou organizací Junior Achievement. Předškoláci se díky němu učí porozumět hodnotě peněz prostřednictvím různých zábavných her. Zdá se, že následující generace budou na život připraveny lépe, než ty předchozí. Alespoň v oblasti osobních financí.

4.0
01